Last Updated: 17:17PM 8/17/2022
Het is mooi als je steeds meer orders krijgt en een schaalvergroting ondergaat. Alleen een schaalvergroting gaat niet zonder slag of stoot. Als processen nog niet helemaal goed lopen kunnen met een schaalvergroting de onvolkomenheden voor een genadeloze afstraffing zorgen. Hoe schakel je dan die risico’s uit? Lees hier de tips.
Aanpak
Als je met een schaalvergroting begint, is het belangrijk om vooraf de risico’s te inventariseren. Risicomanagement is belangrijk. Je moet bekijken hoe je bijvoorbeeld risico’s kunt reduceren. Denk aan maatregelen waarmee je de kans op een risico verkleint, maar ook aan maatregelen waarmee je de gevolgen van een risico verminderd. Soms moet je stoppen met bepaalde activiteiten omdat ze vrij risicovol beginnen te worden. Een mogelijkheid is dan om het proces uit te besteden bijvoorbeeld. Je kunt ook een risico verzekeren bij een bepaalde partij tegen een premie.
Automatiseer waar nodig
Wil je voordeel uit de schaalvergroting halen? Dan is het belangrijk dat je gaat kijken waar het nu goed is om dingen te automatiseren. Zo kan het bijvoorbeeld zinvol zijn om in een magazijn het orderverwerkingssysteem te gaan automatiseren. Zo voorkom je makkelijker menselijke fouten en het kan op de lange termijn goedkoper zijn. Vaak is een systeem zoals Autostore erg handig. Dit systeem biedt namelijk de hoogste opslagdichtheid van alle Automated Storage and Retrieval Systems aan.
Automatiseren is trouwens niet altijd de beste oplossing. Vergeet niet het belang en de kracht van menselijk contact. Als een bedrijf te veel doorslaat en er bijna geen menselijk contact meer is, ontstaat er vaker ruis op de lijn en krijg je sneller ontevredenheid. Zowel van medewerkers als van klanten.
Blijf bij de kern
Er is altijd een reden waarom jouw bedrijf die schaalvergroting heeft kunnen ondergaan. Klanten zijn met een reden bij jou terecht gekomen en dikwijls gaat die reden over de kern van jouw bedrijf. Je hebt bijvoorbeeld een uitzonderlijk hoge service of je bent een stuk duurzamer dan jouw concurrenten. Als je door een schaalvergroting je kern gaat verloochenen, dan kunnen klanten, zeker op de lange termijn, gaan afhaken.
Je grootste kapitaal
Je grootste kapitaal? Dat zijn nog altijd je mensen. Zorg dat je mensen hebt met de nodig kennis en kunde die passen bij de bedrijfscultuur. In de drukte komt soms goed werkgeverschap in het geding. Niet opzettelijk, maar bij een schaalvergroting heb je niet meer alles zelf in de hand. Misschien is je bedrijf straks wel zo groot dat je niet elke medewerker meer kent. Dit betekent dat je mensen om je heen moet hebben die je vertrouwd. Dan kun je delegeren.